پرسمان3 | ||
|
دوّم: خيلي قاطعانه نميتوان گفت كه در آيات فوق به خصوص «آيه ي 59، سوره ي احزاب» اسمي از چادر برده نشده است چون يك احتمال اين است كه «جلباب» به معناي چادر و شبيه آن باشد، چنانكه «شهيد مطهري (ره)» از دو نفر از لغويين چنين نقل ميكند 1ـ «جلباب» عبارت است از پيراهن و يك جامه ي گشاد و كوچكتر از ملحفه و يا خود ملحفه (چادر مانند) كه زن به وسيله ي آن تمام جامههاي خويش را ميپوشد يا روسري بزرگ 2ـ «جلباب» جامهاي است از چارقد بزرگتر و از عبا كوچكتر كه زن به وسيله ي آن سر و سينه ي خود را ميپوشاند(3). گذشته از اين با توجّه به شأن نزول آيه، و دستور پوشيدن زينتها، و پوشاندن حجم بدن تنها با چادر و امثال آن ممكن است. پس ميتوان گفت: غيرمستقيم از چادر اسم برده شده است. سوّم: اگر بپذيريم اسمي از چادر برده نشده است، رازش اين است كه قرآن كريم، كتاب قانون است و بنا است براي هميشه، براي عموم بشريّت بهعنوان قانون باقي بماند، لذّا كليّات را بيان ميكند. چنانكه در مجموع آيات حجاب به نكات كلّي اشاره شده است مانند: 1ـ فروبستن چشم از نگاه هوسآلود. 2ـ حفظ عفّتدامن، 3ـ زينت را ظاهر نكردن. 4ـ سر و سينه را پوشاندن (با هر وسيلهاي كه ميتواند). 5ـ صداي زيور آلات را ظاهر نكردن. 6ـ بگونهاي هوسانگيز سخن نگفتن. 7ـ در خانه ماندن و در ميان مردم خيلي ظاهر نشدن و ... پس يكي از اصول اين است كه سر و سينه و بدن را بهپوشاند، حالا با چادر، با مقنعه و مانتوي بلند، با چادر عربي، مهمّ حفظ كامل بدن از نامحرم است، بلي در كشورهاي ايران، عراق و بعضي از قسمتهاي ديگر، چادر و يا چادر عربي بهعنوان بهترين حجاب شناخته شده است و علماي ما هم به اتّفاق اين مسئله را تأييد ميكنند كه بهترين حجاب در اين زمان چادر است،(4) در روايت آمده است كه «مرد نابينائي از حضرت فاطمه ـ عليها السّلام ـ اجازه ورود خواست، حضرت خود را پوشاند (و چادر بسر كردند) سپس اجازة ورود دادند، پيامبرـ صلّي الله عليه و آله ـ كه همراه آن مرد بود، پرسيد: چرا خود را پوشاندي (و چادر سر كردي) او كه تو را نميبيند؟! عرض كرد: پدر اگر او مرا نميبيند من كه او را ميبينم، علاوه بر اين او بو را استشمام ميكند. پيامبر فرمود: گواهي ميدهم كه تو پارة تن من هستي.»(5) بنابراين اوّلاً. نميتوان قاطعانه گفت در قرآن كريم، از چادر اسمي نبرده است، چون «جلباب» را بعضي به معناي همان چادر و ملحفة بلند گرفتهاند و ثانياً. در قرآن كريم، بنا نيست همه جزئيات بيان شود، مسائل حجاب در روايات و فتاواي علماء بخوبي بيان شده است. پاورقی: 1. نور: 24: 31. 2. احزاب: 33: 59. 3. ر. ك: مطهري، مرتضي، مسئله حجاب، قم، انتشارات صدرا، چاپ چهلم، 1373، ص 173. و طبرسي، مجمع البيان، بيروت، دار المعرفة، چاپ دوّم، 1408، ج7، ص 578. 4. وحيدي، محمد، احكام بانوان، واحد خواهران، دفتر تبليغات اسلامي، چاپ هشتم، 1370، ص37. 5. دفتر تحقيقات مسجد عليبنالحسين گوهر صدف، تهران، سازمان چاپ وانتشارات وزارت ارشاد، چاپ دوّم، 1374، ص 17. نظرات شما عزیزان: موضوعات مرتبط: برچسبها: |
|